7 Misvattingen Over Diabetes

Er bestaan heel wat misvattingen over Diabetes, vandaag deel ik er 7.

Misvatting: Type 1 en type 2 zijn hetzelfde
Het is erg verwarrend, maar diabetes type 1 en type 2 zijn compleet verschillende ziektes. De behandeling is anders, de oorzaak is anders, de vooruitzichten zijn anders.
Wat is hetzelfde? Het heeft te maken met bloedsuikers…maar daar is ook bijna alles mee gezegd.

Waar bij type 2 in de meeste gevallen de leefstijl de oorzaak is (overgewicht, ouderdom, verkeerde voeding) is type 1 een auto-immuunziekte.
Bij type 2 is er meer bloedsuiker dan het lichaam kan afbreken. Een streng dieet gekoppeld aan voldoende beweging lost de klachten heel vaak volledig op. Ter ondersteuning worden vaak tabletten gegeven. (kleine kanttekening: ongeveer 100.000 patiënten met type 2 gebruiken ook insuline).

Type 1 is zoals gezegd een auto-immuunziekte. Het lichaam breekt zijn eigen insuline af, zonder goede reden. Geen enkel dieet of sportschema lost dit op, je moet direct insuline gaan spuiten.

Misvatting 2: Een diabeet mag niet snoepen

Misvattingen diabetes
Neem jij maar wat chips in plaats van een stukje taart, dat is gezonder. FOUT! Een diabeet type 1 kan alles eten, zo lang je maar evenredig aantallen insuline neemt. Insuline neem je trouwens voor koolhydraten, niet voor suiker. Koolhydraten worden namelijk omgezet in bloedsuikers en die moeten met insuline afgebroken worden.
Het gaat dus om bloedsuikers, niet om suiker of zoetigheid. Heel verwarrend dat ze diabetes suiker noemen eigenlijk…

Pure suiker is een extra uitdaging. Suiker wordt namelijk sneller door je lichaam in glucose wordt omgezet dan insuline werkt.

Misvatting 3: Koolhydraten werken altijd hetzelfde
Nu begint het lastig te worden. Ik vertelde je net al dat het dus om bloedsuikers gaat, daar had ik zelf ook nooit bij stilgestaan. Bloedsuikers vormen zich door de omzetting van de koolhydraten die je eet (volgen jullie het nog?) en die koolhydraten werken ook nog allemaal anders! Ik moest het ook een paar keer lezen om het te snappen.. het zit bijzonder in elkaar.
Zo staat bijvoorbeeld elke x gram aardappel voor een aantal koolhydraten. So far so good. Het lastige is dat de bewerking van het product invloed heeft op de manier waarop het verwerkt wordt. Zo wordt een gekookte aardappel sneller verwerkt dan een gefrituurde aardappel. Aangezien insuline ook een bepaalde tijd heeft waarbinnen het werkt kan het dus best lastig zijn deze twee in balans te brengen. Soms moet je meerdere keren spuiten voor dezelfde maaltijd!

Misvatting 4: Een diabeet kan niet sporten

Diabeet en sporten
Absoluut fout. Sporten is voor iedereen gezond, ook voor een diabeet. Met type 1 kan je echter niet altijd sporten. Het is niet verstandig om te sporten met een te hoge bloedsuikerwaarde (hoger dan 15). Simpel gezegd is je bloed te ‘vol’ om de afvalstoffen die vrijkomen bij sporten goed af te voeren. Je moet dus altijd even meten of je suikerspiegel het toe laat.

Tip: Neem altijd Dextro mee als je gaat sporten.

Misvatting 5: Groente is altijd gezond
Helaas, niet alle groentes zijn handig voor een diabeet. Zo zitten bonen en maïs bomvol koolhydraten. Bloemkool, broccoli en paprika weer niet. Het is wat uitzoekwerk maar over het algemeen geldt dat in bonen, aardappels en pompoen koolhydraten zitten en in de meeste andere groenten niet.

Misvatting 6: Volkoren of niet, het maakt niet uit
Zowel volkoren als niet-volkorenproducten bevatten koolhydraten. Voor beiden moet je dus insuline spuiten. Waarom dan toch volkoren? Je weet misschien dat je van volkoren producten langer vol zit. Dat komt omdat het een langere en stabielere invloed heeft op je suikerspiegel. Beter voor je dus, en makkelijker in het bijhouden van je suikerspiegel.

Misvatting 7: Een diabeet is een diabeet
Natuurlijk is een diabeet een diabeet. Maar niet elke diabeet is hetzelfde. De manier waarop je lichaam reageert op insuline en koolhydraten is bij elk persoon anders. Hoeveel insuline waar bij hoort moet je dus zelf ondervinden (al is een inschatting wel te maken). Ook moet je zelf merken hoe je voedsel verwerkt.
De temperatuur en je gemoedstoestand kunnen bijvoorbeeld ook nog invloed hebben op je lichaam.

Kortom, het is een leerschool.

Vervelend als je net begint, maar een zeer leerzame zoektocht!

Welke misvatting ben jij tegengekomen? Heb jij nog tips?

2 gedachten over “7 Misvattingen Over Diabetes

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s